Sunday, April 18, 2010

MAXI DRESS UTK D JUAL

jual bj....LELONG LELONG...MURAH2 aje...
post khas utk jual maxi dress nie...sbb apa fara nk jual maxi dress nie ketat skit la bl pakainya wpun fara dh kurus kan...huhuhuuh
jubah nie sesuai UTK SAIZ S-L ye...
murah2 je fara nk jual bj nie...rm92 termsk pos ye utk kwsn semanjung klu kwsn lain kita kira lain la..
close up skit gmbr bj ni...maxi dress sesuai utk ke dinner..material polyster spandex...
ada butang2 comey kt pinggang tuh


yeah...ni la gmbr penuh jubah tuh..sapa2 berminat sila tinggalkan msg kt shoutmix na...


ROTI KISMIS PLAK...


nk post jgak roti kismis nie..wpun hodoh rupanya tp rs msh sedap wooo...resipinya fara amik dr blog cik mat gebu kita yg vogue tuh...
resipinya sama mcm roti kentang..hanya tukar dkt kismis la ye

ROTI KENTANG

Salam...kali nie fara nk cerita psl roti ku yg gebusssss nie...mula2 try bt roti kismis tp kurang cemerlang la..tp x putus asa..pastu try lak roti kentang..kali nie menjd...mmg gebus n lembut..laling kku jga ckp mmg roti lembut...anak2 ku yg kecik nie mkn sorang2 ketul tuh...jom kita cerita resipi plk sblm tenet aku nie bt hal lg...

Bahan-bahan ( 10 biji bun kecil )


  • 135 ml air ais

  • 3/4 cmt garam

  • 30 gm mentega atau marjerin

  • 1/2 biji telur (dipukul sebentar)

  • 60 gm ubi kentang (direbus dan dilenyek baru ditimbang)

  • 300 gm tepung roti/tepung protin tinggi

  • 3/4 cmb susu tepung

  • 50 gram gula

  • 2 cmt yis segera

  • Topping untuk membuat garisan kastad Tepung kastad segera (instant custard powder) Bancuh dgn air utk mendapatkan pes yg lembut

  • Kalau takde tepung custard segera tu buatlah cream custard mcm biasa dan jalurkan pada roti kentang nanti.

Cara-cara



  1. Masukkan semua bahan ke dalam mangkuk adunan dan uli hingga licin lebih kurang 15 minit.

  2. Tutup dengan wrappers dan biar naik selama 45 minit.

  3. Tumbuk doh perlahan utk mengeluarkan udara yg terperangkap dan uli selama 1/2 minit.

  4. Bentukkan menjadi bebola yang setiap satunya seberat 30gm (tak timbang pun tak per, pakai agak2 jer la saiz tu).

  5. Susunkan ke dlm loyang yang telah digriskan. Tutup lagi dan biar naik lagi selama 40 minit.

  6. Tepi2 loyang pun griskan la jugak supaya roti tak melekat nanti lepas bakar. Kalau tak nak griskan loyang dan nak lapik dgn aluminium foil pun boleh..

  7. Sapukan telur yg telah dipukul ke atas roti (tadikan kita guna 1/2 biji saja utk masuk ke dlm adunan, so yg 1/2 baki lagi tu gunalah utk tujuan ini).

  8. Paipkan kastad ke atas roti. Bakar pada suhu 180C selama 20 minit (tapi perhatikan juga sbb kalau dh nampak roti bertukar perang dan masak sebelum 20 minit tersebut, tutup sius dan biarkan roti masih di dalam oven hingga cukup masa 20 minit).

sediakan tpg kastard, gula, susu segar(optional- kalau xnk, guna air biase je), n esen vanilla. larutkan semua bhn td dlm periuk n masak sampai didih n pekat. tp kene buat roti tu dulu pas tu br buat kastard, kalau x, kastard tu akan jd keras. nak beli yg instant pun blh