Daisypath Wedding tickers Lilypie Third Birthday tickers Lilypie Fourth Birthday tickers

Saturday, February 27, 2010

KEK PISANG




dh lama nk bt kek pisang ni..ni br menjd...huhuhuuh..lama dh bt ni kek ni..tp skrg br sempat nk upload....mmg gebu kek ni..fara copy resipi dr blog ika ye..ika halal ye...ngeh3...jom kita tgk bhn2nya ye...

KEK PISANG LEMBAP


Bahan2:

250 g tepung gandum*
1 camca teh soda bicarbonate*
1/2 camca teh garam halus*(*digaul rata dan diayak)
15 g ovallate
150 g gula halus
5 biji telur gred A
125 g mentega, dicairkan dan biar sejuk
100 g minyak jagung
225 g pisang emas + 1 camca teh vanilla, dilecek halus


Cara2:
  1. Panaskan oven pada suhu 175C. Lenser bund-pan dengan mentega, tabur tepung rata dan ketuk keluar lebihan tepung. Ketepikan. (kalau guna tin kek warna hitam, turun kan suhu jadi 160C..sebab tin hitam kadar penyerapan haba dia lebih tinggi).
  2. Putar gula dengan ovallate hingga sebati, masukkan telur (kesemuanya) dan putar dengan kelajuan tinggi hingga adunan naik dan pekat (seperti adunan baulu). Perlahankan speed dan masukkan pisang lecek, gaul rata.
  3. Masukkan tepung berselang seli dengan metega cair + minyak jagung tadi. Buat hingga siap dan gaul rata. Tuang dalam tin yang telah disediakan. Bakar 55 - 60 minit atau hingga masak, mengikut oven masing2.
  4. Uji kek dengan mencucuk lidi sate di bahagian tengah kek, jika keluar bersih, tanda kek dah masak. Biar kan kek sejuk sedikit, longgar2kan dari tin dan terbalikkan. Sejukkan sepenuhnya atas jaringan sebelum dihidang....

NASI MINYAK JUS OREN

fara tgh duk diet nie..tp bt jgala ns minyak nir utk suami n anak2 kecik tuh...depa pn mcm diet jgakla..huhuhuuu....ummi depa asyik msk benda yg sama ja stp hari..so hr nie nk msk ns minyak n ayam grg berempah..ingat nk bt dalca skali tp tgk2 kcg dal tuh bubuk dh mkn la...nampak sgt aku nie pemalas nk msk no...resipi fara amik dr blog Chik mi..halal yo

Bahan-bahan ( untuk menumis)


2 sudu besar minyak masak klu guna minyak sapi lagi wangi
2 sudu besar mentega atau marjerin

Bahan A

1/4 biji bawang besar

2ulas bawang putih, dicincang halus
2 cm halia, dicincang
4 cm kulit kayu manis
3 kuntum bunga cengkih
3 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga


2 cawan air ( kalau tukar dengan susu sejat ideal lagi sedap)~

jus oren ( boleh diganti dengan bancuhan kordial sunkist)~ guna jus sunquick dibancuh dengan secawan air

3 cawan beras biasa atau beras jasmine atau beras basmathi, basuh dan tos kan.
1 ikat daun pandan

* tambah sedikit pewarna kuning utk menaikkan seri

Cara-caranya.
1. Panaskan minyak dan mentega kemudian tumis bahan A hingga wangi, kemudian masukkan beras dang gaul sebati, kacau selalu dan biarkan sebentar.

2. Selepas itu curahkan beras tadi didalam periuk dan dan masukkan daun pandan dan kismis serta daun pandan, masak seperti biasa dan akhir sekali masukkan kacang gajus dan gaul rata.

3. Hias nasi minyak tadi dengan bawang goreng, dan sedia untuk dihidangkan bersama, lauk sampingan yang lain. Selamat Mencuba.

Tips##

notes utk diri sendiri dan utk rujukan anak2 nnti.
# tumis bahan tumis dan bawang kat luar atas stove,pastu bila dah wangi chik mi masukkan air+susu+jus oren ,bila mendidih,kemudian masukkan beras biar sampai beras agak kering baru transfer kedlm periuk nasi.
# suka cara gini sebabnya nasinya cantik berderai dan tak berkerak.
# Biarkan rice cooker keep warm dlm 15-20 min jgn

Thursday, February 25, 2010

AYAM GRG BEREMPAH



Salam d pagi mulia ini.....
fara nie br kali ke dua bt ayam grg berempah nie..x mo bt selalu bkn apa takut diet terbabas nnti..eheheh..ayam grg nie mmg sedap klu ratah ja wpun tanpa mkn dgn ns kan..resipi nie fara copy dr blog love de vogue tuh....
jom kita tgk bahan2nya:

1 ekor ayam di bersihkan

bahan2 utk di kisar:

6 ulas bwg putih
7 ulas bwg merah
2 inci halia
3-4 btg serai

3 sd cili kering /cili boh...ikut selera msg2 la ye
2 sd serbuk kari daging
1/2 sk serbuk jintan manis
1/2 sk serbuk jintan putih
1/2 serbuk ketumbar
1/2 sk rempah 5 pisces..x ltk pn
garam n aji secukupnya
3 btk daun kari
minyak utk menggoreng

cara2nya plak:..

campur semua bahan di atas kecuali daun kari n minyak..
gaul sebati dan perap selama 1 jam
blh la d grg ayam td..pastikan ayam d grg dlm minyak yg byk
apabila ayam setgh msk blh la di taburkan daun kari ye
dh siap..blh di toskan...

RESULT DH TAU DH...huhuhuu


SALAM MAULIDUR RASUL bt teman2 blogger,esok kita akan menyambut hr maulud Nabi Junjungan besar Nabi Muhammad SAW....bln Rabiuawal menrupakan kelahiran junjungan Nabi,bertarikh 12 Rabiuawal tahun gajah bersamaan 23 April 571M...selawat dan salam bt Nabi Muhammad SAW,para2 isteri dan semua ahli keluarga baginda....

post ni utk nk kongsi dgn teman2 resultnya yg aku dpt setelah sebulan bertungkus lumus utk kurangkan berat bdn nie...akhirnya hr nie 25 feb 2010....TURUN 1 KG ja..huhuhuhu..punyala seksa jiwa den nie tgk result cam nie target bln nie turun 3 kg tau...awatla lemak2 nie suka sgt kt bdn den nie..cepatla berambus dr bdn ku ini...klu 1 bln 1 kg maknanya aku perlukan 1 thn 2 bln utk capai target sebanyak 14 kg nie....huhuhuhu..seksa2...asyik telan oat ja...n minum sylium...huhuhuuh

tp laling n kak ieda ckp jgn cepat putus asa bln dpn kasi kaw2 lg aku punya diet....harap2 bln dpn 3 kg ye..chaiyok2 utk dr sdr...bln dpn mesti 3 kg aku janji ye kwn2..kwn2 tlg doakan semoga azam n disiplin ku ini akan kekal sehingga targetnya ye....

tentu rakan2 tertanya sbb apa gmbr angelina jolie kt atas tuh sbbnya suatu ms dulu laling selalu panggil aku angelina jolie m'sia u...huhuhuuh..itu dulula sblm aku gemukkkkkkkkk...tp pas nie aku akan pastikan aku dpt blk gelaran itu dr laling..yeahhhhhhhhhhhhh

Wednesday, February 24, 2010

HADIAH BESDAY..SEMUANYA AKU SUKA..NGEEEEE


salam...mula2 nk pot pet dulu..geram dgn sorang sahabat ni..mcm2 karenah manusia ni kan?...klu tanak bg tumpang tuh ckp la...tadakla aku ternanti...hmmmm
gmbt kt atas nie...T shirts La Martina...
mula2 laling bg t shirts nie ku ingatkan hadiah besday la..sbb mmg duk minta t shirts yg best skit la kan...so aku dpt la t shirts ni...


rega t shirts nie malas nk cerita ye..nnti takut org ckp fara riak plak..huhuhuhu
special oder n limited edition tau..huhuhuhu
kain dia mmg sedap pakai...fara pakai saiz L la u...adakah aku sudah kurus????..jeng2..


ni plak hadiah dr makcu@ roslina harun...cup measurement nie pyrex punya tau..
import jauh dr langkawi nie..huhuu
tq2..wpun fara mmg tokey kek tp x pernah terlintas nk bl cup cam nie...
duk guna cawan kopi ja...


Blackberrryyyyyyyyyyy....???
sapa punya nie??.....

saya punya la...hadiah besday dr laling utk besday isteri dia...huhuhuuu..
thanx laling...lebiu bery2 much...muahahahaaaaaaa


eheheh..suka den dgn phone nie...


jeng..jeng.jeng..br tunjuk separuh aje...
maroon lg warnanya..


Ni hadiah dr kak nomah..purse Fossil..huhuhuhu..br terdetik dlm hati ku nk purse design cam nie..mmg suka sgt nie..Alhamdulilah hajat termakbul..segunung terima kaseh utk kak nomah ye...thn dpn harap2 ada lg...

Tuesday, February 23, 2010

SAMBUTAN BESDAY THREE SEXY GIRLS...

post istimewa tau sempena besday aku,ina n kak nomah....ni kira kali ke 2 kami sambut besday sesama..dulu kami p hantam seafodd kt tg dawai dh...
pastu nie plak sambutan kt umah br kak nomah ....
tu dia gmbr kt atas duk ada 2 bj kek dh....mango delight cake n blueberry cake...huhuhuhu...mmg cedap kek nie..wooooo..semua dr secret recipe....
fara mkn hanya sepotong ja sbb dlm diet....


sesi serahan hadiah dr kak nomah utk fara...best wooo..hadiah dia...suprise k..nnti dlm post lain fara bgtau apa hadiahnya ye...


nie hadiah utk ina plak..hadiah kami sama..tp beza warnanya...


antara tetamu yg hadir...


sesi melayan salma mkn....


tiba lah saat yg d nantikan...apa lg tiup lilin la....huhuhuu
best la bkn selalu dpt tiup lilin ni kan...

ni plak PA kak nomah, hanim nama dia..single mingle lg tuh...


posing maut lg u dgn kak nomah...eheheh


sesi potong kek plak..awat sedey ja muka kak nomah...


tersenyum besday girlssss....


potong kek....potong kek...




merpati 2 sejoli...kak nomah n abg zul..depa nie mmg low profile n nice sgt...





Cupcake!!!...sapa nk cuocake???


salam..eheheh
kali nie nk post gmbr cupcake ku...wpun x la se best yg kwn2 lain yg bt...
ni first projek aku bt cupcake..huhuhuu..mmg seksa wooo..nk deco semua nie..aku bkn pandai sgt bab2 seni nie..tp cuba jgak bt yg terbaik...
gmbr kt atas nie oder dr first customer aku..iaitu kak nomah...
tema biru n putih..dia suka warna nie..so Alhamdulilah...dia suka..klu tdk.............hmmmmmmmmmmmmmm...paham2 sdr la..


ni dia gmbr jauh skit...simple deco...aku pn msh belajar lg nie...
agak leceh la guna buttercream nie..abis semua dapur berminyak la....
harap sgt dpt join kelas deco cupcake nie...tp msh blm berkesempatan la...
laling sibuk dgn keja dia...so x dak nk tgkkan anak2 la..
simple deco cam nie...25 pcs..RM45..


Second projek cupcake....tema merah,putih n hijau..siap ada twinkle2 little star lg....hikhihkhihk
bt nie sempena sambut besday aku kt umah kak nomah...maklumla besday aku,k nomah n ina dkt2 so kami sambut sekali la...


sila2 amik sorang 1 na...


cupcake dh sedia utk d bawa ke bdr laguna merbok utk d habiskan la..eheheheh
msh byk yg perlu ku belajar nie..harap2 ada kesempatan....aminnnnn